Monday, December 14, 2015

Buah kurma

Assalammualaikum semuaa...


Post kali ini aku nak menceritakan tentang buah kegemaran aku iaitu buah kurma. Aku memang suka buah kurma, kalau ada buah kurma dalam peti ais kat rumah memang muka aku la yang dok buka peti ais ambik kurma...Lagi sedap kalau makan dengan kawan dia kismis.

   Okayyy...Kurma (Phonex dactylifera) atau Tamar merupakan sejenis tumbuhan yang berbuah dan boleh dimakan tak kira waktu dia dah masak atau masih mentah. Kurma dikatakan tumbuhan yang mempunyai pelbagai khasiat dan kegunaan yang mana sebahagian daripadanya sudah terbukti secara saintifik. Malah dalam kitab suci al-Qur’an sahaja ada 21 ayat yang menyebut tentang kurma. Baginda Rasulullah SAW juga sendiri telah beberapa kali menyebut perihal kurma dan khasiatnya, dan ianya amat sinonim dengan kisah sirah baginda.


Ni gambar buah kurma


“Kemudian Kami tumbuhkan kerananya kebun kurma dan anggur untuk kamu. Disana kamu peroleh buah-buahan yang banyak dan sebahagiannya kamu makan“ Al-Mukminah ayat 19

“Sesiapa yang memakan 7 biji tamar ‘Ajwah’, dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu“. Sabda Rasulullah SAW




Khasiat buah kurma
  1. Khasiat buah kurma sebagai penawar racun. Dengan memakan 7 butir kurma setiap hari dapat melawan racun sebab kurma memiliki kandungan vitokimia serta memiliki zat antioksidan.
  2. Sebagai sumber tenaga. Buah kurma mengandungi tenaga untuk tubuh sehingga buah ini sering dijadikan sebagai makanan berbuka puasa.
  3. Mampu mencegah cancer usus besar. Kurma yang kaya serat dapat membantu selaput lendir usus dan mengikat bahan kimia sehingga mencegah cancer usus besar.
  4. Dapat melancarkan buang air besar.
  5. Kandungan vitamin A pada buah kurma mampu menyihatkan mata , kulit dan melindungi dari cancer paru-paru dan mulut.
  6. Kurma merupakan sumber zat besi yang baik, zat besi merupakan komponen hemoglobin di dalam sel darah merah.
  7. Kalium yang terdapat dalam kurma dapat membantu mengendalikan denyut jantung dan tekanan darah sehingga memberikan perlindungan terhadap sakit jantung dan strok.

Oleh itu, marilah kita makan buah kurma...Jom pakat serbu kedai beli buah kurma.

Moga memberi manfaat.


No comments:

Post a Comment