Tuesday, December 15, 2015

Assalamualaikum semuaa...


Aku nak menceritakan satu lagi jenis buah kegemaran aku yang mudah hidup dan banyak terdapat di kampung-kampung di Malaysia.Dalam istilah sainsnya, pisang tergolong dalam Order Zingerberalis, iaitu kumpulan keluarga Musaceae dan genus Musa. Genus Musa boleh dibahagikan kepada dua kumpulan; Eumusa iaitu kumpulan yang boleh dimakan dan Phusocaulis, yang tidak boleh dimakan. Terdapat banyak jenis pisang kat Malaysia, antaranya pisang tanduk, pisang awak, pisang berangan dan banyak lagi. Dalam banyak-banyak pisang yang paling aku suka adalah pisang emas....MEMANG SEDAP BAQ HANG....







Kelebihan pisang adalah:


1. Getah pisang boleh menyembuhkan luka.Ya, memang ni kali pertama pada aku. Caranya ialah dengan menyapukan getah pisang pada luka. Hasilnya, darah berhenti mengalir dan luka segera sembuh dengan izin Allah. Boleh jugak digunakan sebagai penawar mengubati bisa akibat dipatuk ular atau disengat kala jengking.

2. Pisang juga kaya dengan vitamin dan serat. Proses penghadaman akan lebih mudah dengan adanya bnyak serat.

3. Pisang dapat menyihatkan tulang sebab mengandungi kandungan kassium yang tinggi.

4. Pisang juga dapat melancarkan sistem peredaran darah.pisang memiliki kandungan kalium dan potasium yang bermanfaat untuk membantu sistem peredaran darah badan. Pada akhirnya peredaran oksigen ke otak menjadi lebih lancar. Kalium juga dapat berfungsi untuk membantu melancarkan denyutan jantung dan mengurangi risiko terserang strok.


Selain dari ini aku rasa ada banyak lagi khasiat dia. Tapi, setakat ini sahaja dari aku.
MOGA MEMBERI MANFAAT.

No comments:

Post a Comment